Zarząd Dróg Powiatowych zaprezentował propozycje planu sytuacyjnego rozbudowy drogi powiatowej 2401P Dopiewo-Poznań na odcinku ul. Malwowej od ulicy Zakręt w miejscowości Skórzewo (gm. Dopiewo). Plan dostępny był również na stronach ZDP i UG Dopiewo. Dzięki temu osoby zainteresowane, w tym głównie mieszkańcy, mogli zapoznać się z planami inwestycyjnymi dotyczącymi ulicy Poznańskiej. Obecnie prezentujemy podsumowanie konsultacji społecznych, jakie zostały przeprowadzone w dniach od 5 do 16 kwietnia 2012 roku na stronach internetowych Urzędu Gminy w Dopiewie oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. Poniżej przedstawiamy sugestie, z jakimi mieszkańcy zwrócili się do nas za pośrednictwem poczty, UG w Dopiewie i specjalnej skrzynki mailowej uruchomionej dla tych konsultacji przez ZDP w Poznaniu. Przy każdym punkcie prezentujemy jednocześnie stanowisko projektantów i inwestora:

  • Pytanie o to, czy opracowana dokumentacja przewiduje wykonanie oświetlenia drogi.

W ramach rozbudowy ul. Poznańskiej w Skórzewie przewidziano do przebudowy istniejące oświetleniew zależności od potrzeb projektowanego zagospodarowania. Zwrócona zostanie szczególna uwaga na prawidłowe oświetlenie przejść dla pieszych, ronda, jak również innych elementów drogi.

 

  • Wniosek o skrócenie lub likwidację wysepki zaprojektowanej na wysokości portierni ochrony na "Osiedlu Grunwald" w celu umożliwienia wyjazdu z osiedla w obu kierunkach.

Projektowana wyspa środkowa stanowić będzie jedynie separację ruchu pojazdów i nie ograniczy relacji skrętnych na ulicy - można przez nią przejeżdżać. Wysepka wyniesiona zostanie usytuowana tak, by umożliwić swobodny wyjazd pojazdów we wszystkich kierunkach.

  • Wniosek by market "Biedronka" posiadał osobny, niezależny wjazd.

Market ""Biedronka" uzyskał w 2010 roku zezwolenie na lokalizację niezależnego zjazdu na parking. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych budowa zjazdu należy do właściciela nieruchomości. Zarząd Dróg Powiatowych zobligowany będzie wyłącznie do przebudowy tego zjazdu, w sytuacji kiedy do chwili rozpoczęcia inwestycji drogowej będzie on funkcjonował.

  • Wniosek by na przebudowywanej drodze ułożona została nawierzchnia z tzw. cichego asfaltu.

Projekt przewiduje ułożenie tzw. cichej nawierzchni.

 

  •  Wniosek, by uwzględnić możliwość lewoskrętu z ul. Poznańskiej w ul. Polną.

Dojazd do ul. Polnej dla kierowców jadących od strony Dopiewa lub ul. Kolejowej zapewniony będzie ulicami: Batorowską i Ogrodową.

Z uwagi na dużenatężenie ruchu na ul. Poznańskiej nie ma możliwości pozostawienia lewoskrętu w ul. Polną, gdyżskutkowałoby to zablokowaniem całego układu komunikacyjnego w obrębie skrzyżowania ul. Poznańskiej z ul. Kolejową.

 

  • Wniosek o wytyczenie właściwego pasa do lewoskrętu z ulicy Poznańskiej na działkę 292/21 i 293/3.

Projektowana wyspa środkowa stanowić będzie jedynie separację ruchu pojazdów i nie ograniczy relacji skrętnych na ulicy - można przez nią przejeżdżać. Dzięki takiemu rozwiązaniu poprawi się jakość w komunikacji z przyległymi posesjami.

Działka nr 292/21 posiada istniejący zjazd, który zostanie przebudowany w granicy pasa drogowego z zachowaną pełną możliwością wyboru kierunków jazdy w lewą i prawą stronę. Z uwagi na bezpośrednie sąsiedztwo innych zjazdów oraz znikomą ilość pojazdów wjeżdżających na działkę nr 292/21nie ma możliwości, aby zaprojektować dodatkowy pas lewoskrętu.

Działka nr 293/3 nie posiada w chwili obecnej zjazdu. Właściciel może wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu z wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej na budowę niniejszego zjazdu. Niemniej koszty projektu oraz budowy zjazdu znajdują się po stronie wnioskodawcy.

 

  •  Wniosek o zmianę lokalizacji proponowanej zatoki autobusowej przy ulicy Poznańskiej nr 62 z uwagi na dostęp do sklepów.

Projektowana lokalizacja zatoki autobusowej podyktowana została uwarunkowaniami lokalnymi oraz względami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Istniejący wjazd na posesję znajduje się od strony działki nr 523/5 i zostaje on zachowany.

 

  • Wniosek o uwzględnienie w planie sytuacyjnym wzbudzanej sygnalizacji świetlnej na wysokości skrzyżowania ulicy Stawnej i Poznańskiej.

W przypadku chęci wprowadzenia sterowania ruchem sygnalizacją świetlną, przepisy nakazująobjąć tym sterowaniem wszystkie wloty skrzyżowania. Takie rozwiązanie nie ma jednak w tym przypadkuuzasadnienia. W celu poprawy bezpieczeństwa pieszych zaprojektowano azyl na przejściu, dzięki czemu osoby przechodzące przez jezdnię będą mogły pokonać ją etapowo. Zastosowanie wysp dzielących uspokoi ruch drogowy.

 

  • Wniosek o wybudowanie kładki dla pieszych łączącej parking szkolny ze szkołą lub alternatywnie:

- wybudowanie przejścia podziemnego

- rezygnację z przejścia dla pieszych ww/w miejscu, a pozostawienie przejścia dla pieszych w miejscu przecięcia się ul. Kolejowej ze Spółdzielczą - jak jedynego.

Ze względów finansowych nie ma możliwości, aby w najbliższych latach wybudowano w Skórzewie w ciągu ul. Poznańskiej kładkę dla pieszych lub przejście podziemne. Proponowane bezkolizyjne przejścia dla pieszych projektuje się w punktach, gdzie natężenie ruchu pojazdów jak i pieszych jest wielokrotnie wyższe od istniejącego, a także w przypadkach, gdzie przejście na drugą stronę drogi wiąże się z przecięciem kilku pasów ruchu, ponieważ takie rozwiązania techniczne wymagają bardzo dużego nakładu finansowego.

Projektowane przejście dla pieszych na wlocie ul. Kolejowej do ronda jest lokalizacją optymalną. Zastosowana geometria wymusi na kierowcach znaczne ograniczenie prędkości, a pieszy będzie pokonywał tylko jezdnię dwuetapowo.

Zaproponowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym "zmusza" kierowców do redukcji prędkości przed wjazdem na rondo, stąd też poprawi sytuację ruchu pieszych na drodze.

W bezpośrednim sąsiedztwie szkoły na ul. Poznańskiej zaprojektowano zatokę postojową dla rodziców dowożących dzieci, które nie będą musiały przechodzić przez jezdnię idąc na lekcje.

 

  • Postulat o ułożenie tzw. cichej nawierzchni na modernizowanej drodze, ewentualnie montaż ekranów dźwiękochłonnych.

            Wniosek o wyłączenie z ruchu aut o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton.

Na podstawie przeprowadzonych badań pomiaru poziomu hałasu stwierdzono, że hałas emitowany na przedmiotowym odcinku drogi powiatowej nieznacznie przekracza dopuszczalne normy. Projektuje się przebudowę nawierzchni przez co zostaną usunięte koleiny oraz spękania. Podczas realizacji inwestycji zastosowana zostanie tzw. "cicha nawierzchnia". Dzięki temu emitowany hałas ulegnie zmniejszeniu i nie powinien być już tak bardzo dokuczliwy.

Z uwagi na liczne zjazdy brak jest możliwości technicznych, aby wykonać ekrany akustyczne w ciągu ul. Poznańskiej w Skórzewie.

W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Poznańskiej zlokalizowane są firmy, które wykorzystują ciężki transport. Przebudowa drogi służy również podniesieniu nośności nawierzchni, aby zwiększyć jej trwałość. Należy zauważyć, iż udział samochodów ciężarowych w potoku ruchu jest znikomy i kształtuje się na poziomie 1 %.

 

  • Wniosek o likwidację pasa zieleni, uniemożliwiającego wejście do sklepu spożywczego "Witaminka" zlokalizowanego na działce o nr ewid. 41, oraz zaprojektowania miejsc parkingowych.

 Wniosek olikwidację zaprojektowanego pasa lewoskrętu w ulicę Działkową.

Zgodnie z sugestią zostanie wprowadzona korekta chodnika w postaci "dowiązania" do granicy pasa drogowego likwidując tym samym pas zieleni.

Lokalizacja w opisywanym miejscu stanowisk postojowych jest niemożliwa ze względu na zjazdy do przyległych posesji.

Azyl na przejściu dla pieszych w rejonie ul. Działkowej stwarza dogodne warunki dla wydzielenia lewoskrętu, co upłynni ruch i poprawi bezpieczeństwo.

 

  •  Wniosek o wydanie decyzji na lokalizację drugiego wjazdu na działkę nr 176/2 przy ul. Poznańskiej lub wyrażenie zgody na poszerzenie istniejącego wjazdu.

Projektowane zagospodarowanie terenu ul. Poznańskiej zostało opracowane w oparciu o stan istniejący zjazdów oraz bram do posesji przyległych. Właściciel nieruchomości może w każdym momencie wystąpić do zarządcy drogi z odpowiednim wnioskiem o wydanie decyzji na lokalizację zjazdu.

  • Obawa, że przebudowa ulicy Poznańskiej nie poprawi warunków na tyle, by zrezygnować z "Pana Stop".

Zaproponowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym "zmusza" kierowców do redukcji prędkości przed wjazdem na rondo, dlatego rozwiązanie to poprawi sytuację pieszych na drodze.

W bezpośrednim sąsiedztwie szkoły zaprojektowano zatokę postojową dla rodziców dowożących dzieci, które nie będą musiały przechodzić przez jezdnię idąc na lekcje.

 

  • Wniosek o wydzielenie zjazdu przy działce nr ewid. 172/1 od strony ulicy Poznańskiej.

W świetle przepisów prawa, budowa nowego zjazdu z drogi należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości. W pierwszej kolejności należy wystąpić do zarządcy drogi (Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu) z odpowiednim wnioskiem o wydanie decyzji na lokalizację zjazdu.

 

  •  Wniosek by znaki "przejść dla pieszych" przy szkole były montowane w pomarańczowej obwódce.

Wniosek o umieszczenie pod istniejącymi znakami tablic z napisami strefa szkoły.

Przewiduje się oznakowanie przejść dla pieszych w rejonie szkoły z wykorzystaniem dużych tablic odblaskowych. W prawie o ruchu drogowym nie przewidziano znaków "strefa szkoły".

 

  • Wniosek o umiejscowienie chodników w linii prostej.

Lokalizacja projektowanych chodników została uwarunkowana potrzebami mieszkańców jak również możliwościami terenowymi.

 

  • Obawa przed zwiększeniem hałasu i uszkodzeniami domów z powodu przesunięcia pasa ruchu bliżej posesji. poboczy zwiększy hałas i spowoduje uszkodzenia domów.

Na podstawie przeprowadzonych badań pomiaru poziomu hałasu stwierdzono, że hałas emitowany na przedmiotowym odcinku drogi powiatowej nieznacznie przekracza dopuszczalne normy. Projektuje się przebudowę nawierzchni, przez co zostaną usunięte koleiny oraz spękania. Podczas realizacji inwestycji zastosowana zostanie tzw. "cicha nawierzchnia" przez co emitowany hałas ulegnie zmniejszeniu.

 

  • Brak zgody na umiejscowienie przejścia dla pieszych przy działce nr 1003, ze względu na szerokość działki, na której prowadzona jest działalność handlowa. W przyszłości będzie rozbudowywana stad potrzebne są tam miejsca parkingowe).

Lokalizacja przejść dla pieszych została wyznaczona na podstawie analizy całej inwestycji od ul. Malwowej do ul. Zakręt i nie należy rozważać tego aspektu w wąskim zakresie.

 

  • Postulat poszerzenia pasa zieleni między chodnikiem, a granicami posesji.

Zgadzamy się ze stwierdzeniem, że wąski pas zieleni nie będzie należycie pełnił swojej funkcji. Wobec powyższegoprzewiduje się zwiększenie szerokości projektowanych ciągów pieszych i "dowiązanie" ich do granicy pasa drogowego. Poszerzenie pasa zieleni między chodnikiem, a granicami posesji wiąże się z koniecznością wykupu dodatkowych powierzchni terenu od właścicieli przylegających działek. Rozwiązanie to nie leży w interesie zarówno zarządcy drogi ani właścicieli sąsiednich działek.

 

  • Postulat zajęcia działki nr 177/3 i wykonania na jej długości chodnika i miejsc postojowych podobnie jak to jest zaprojektowane na działkach sąsiednich, co z pewnością zwiększy bezpieczeństwo i wygląd estetyczny ulicy.

Obecnie analizowane są różne koncepcje projektowe, które mają pozwolić na wybór najbardziej optymalnego rozwiązania na tym odcinku drogi.

 

  • Uzgodnienie wjazdów do posesji przy działkach z nr. 1003, 176/2, 176/3, które mają 3000 mkw powierzchni.

W świetle przepisów prawa, budowa nowego zjazdu z drogi należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości. W pierwszej kolejności należy wystąpić do zarządcy drogi z odpowiednim wnioskiem o wydanie decyzji na lokalizację zjazdu.

 

  •  Wniosek o uwzględnienie w projekcie zjazdu w lewo i w prawo na teren szkoły i parkingu wewnętrznego przy ulicy Poznańskiej 111 oraz wyjazdu w lewo i prawo.

Projektowana wyspa środkowa stanowić będzie jedynie separację ruchu pojazdów i nie ograniczy relacji skrętnych na ulicy - można przez nią przejeżdżać. Dzięki takiemu rozwiązaniu poprawi się jakość w komunikacji z przyległymi posesjami. Zjazd ten będzie miał zachowaną pełną możliwością wyboru kierunków jazdy w lewą i prawą stronę.

 

  • Wniosek o poszerzenie wjazdu na działkę nr. 521/6 (ul. Poznańska 56) do szerokości całego parkingu, jaki tam się znajduje.

Projektowane zjazdy w ramach inwestycji mają zadanie zapewnić dojazd do przyległych posesji. Zjazd na działkę nr 521/6 zapewnia taką możliwość. Sugerujemy zmianę sposobu parkowania na posesji wprowadzając wewnętrzną organizację ruchu.

 

  • Wniosek o przesunięcie wjazdu na działkę 177/4 w kierunku posesji do granicy działki 177/5.

Projektowany zjazd na działkę nr 177/4 zostanie przesunięty możliwie blisko granicy z działką nr 177/5.